Integral Eye Movement Therapy

Wat is IEMT?
IEMT is de afkorting van Integral Eye Movement Therapy en is ontwikkeld door Andrew T. Austin. Het is een krachtige, snelle en effectieve methode voor het verminderen van emoties waar je in het dagelijks leven last van hebt. IEMT is een therapie waarbij de ogen worden bewogen om nieuwe verbindingen in de hersenen te maken. Op deze manier worden ongewenste emoties verminderd of verdwijnen. Denk daarbij aan ervaringen die je, ook al is de daadwerkelijke ervaring wellicht al lang geleden, steeds weer emotioneel krachtig laten reageren in het ‘nu’. IEMT kan je helpen om negatieve gevoelens om te zetten naar betere gevoelens.

Waar kun je IEMT voor inzetten?

  • Het neutraliseren van steeds terugkerende vervelende emoties en gevoelens
  • Het verminderen van onzekerheid
  • Het oplossen en doorbreken van steeds terugkerende pieker momenten
  • Het neutraliseren van angsten of dromen
  • Het verminderen van stress
  • Het verwerken van ingrijpende levenservaringen zoals verlies en trauma
  • Het behandelen van PTSS
  • Het aanpakken van depressies of sombere gevoelens
  • Het versterken van je zelfvertrouwen en andere delen van jezelf.


Hoe werkt IEMT in de praktijk?

Je hebt een bepaald gevoel wat je in de weg zit. Bijvoorbeeld boosheid, onzekerheid, een angst of weerstand. Of je hebt iets naars meegemaakt wat je nog steeds bezig houdt, onbewust of bewust.
We kijken eerst waar je aan wilt werken. Als je dit hardop wilt delen met mij kan dat, maar het hoeft niet. Sommige mensen zijn therapie moe. Zij zijn blij dat ze niet opnieuw hun verhaal hoeven te doen.
Vanuit dit heftige gevoel wat je ervaart, sporen we terug naar de eerste herinnering die aan dit gevoel gekoppeld zit. Hierbij help ik je door je aantal simpele vragen te stellen, waarop je kort antwoord geeft. Een van de vragen is om een cijfer te geven aan de sterkte van dit gevoel. Dan maak ik een aantal bewegingen met mijn hand volgens een speciaal patroon voor je ogen. Jij volgt met je ogen mijn vingers. Als deze methodiek goed bij je werkt zul je direct ervaren dat het heftige gevoel afneemt. Het gevoel vervaagt, wordt minder.
Je merkt dit zelf ook doordat je andere cijfers gaat geven. Komt er nog een ander gevoel bij je op? Dan nemen we dit direct mee door opnieuw de cyclus te doorlopen. De oogbewegingen duren niet lang (tussen de 5 en 20 seconden) en worden een aantal keer herhaald. Is het gevoel weg, dan kijken we nog even naar je oorspronkelijke probleem. Is dit ook weg? Mooi! Klaar!
Als je nu aan je oude probleem denkt overspoelt het gevoel je niet meer. Je herinnering is nu weer gewoon een feitelijke herinnering, zonder heftige emoties. Dit geeft ruimte en rust. Vaak komen er andere positieve gevoelens voor in de plaats nu daar ruimte voor is. Daar help ik je ook bij. Kom het gewoon een keer ervaren!


Zie ook dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=VQswNiwN7K0

De Association for IEMT Practitioners (International)

Lid van the international Integral Eyemovemt Therapy Association